1929 – uruchomiona została prywatna linia z dworca PKS w Poznaniu do Żabikowa (pl. Wolności). Właścicielem linii był p. S. Elmanowicz. W początkowym okresie linię obsługiwał autobusem marki Reo (prod. Amerykańskiej). W niedługim czasie od uruchomienia linii p. Elmanowicz zakupił jeszcze jeden pojazd marki Reo oraz turystyczny autobus marki Renault. (na podstawie artykułu z Głosu Wielkopolskiego z 23/24 kwietnia 2005)

1939 – 31 sierpień – autobus marki Reo zajęty został przez Sąd Okręgowy w Poznaniu i posłużył do transportu oficjeli w związku z wybuchem wojny. W tym dniu kończy się historia prywatnej linii do Żabikowa (na podstawie artykułu z Głosu Wielkopolskiego z 23/24 kwietnia 2005)

1950 – 2 czerwiec – uruchomienie przez MPK Poznań linii C kursującej z Dębca przez ul. Opolską do Żabikowa (pl. Bojanowskiego)

1950 – 11 grudzień – uruchomiono linię F z Górczyna przez ul. Głogowską, Kotowo do Żabikowa (pl. Bojanowskiego)

1954 – luty – zmieniono oznakowanie linii z literek na cyferki: linię C przemianowano na 53, a linię F na 56

1959 – 1 sierpień – uruchomiono linię 63 kursującą z Dębca  przez ul. Armii Poznań do pętli Luboń Lasek (w sezonie wakacyjnym istniały wydłużone kursy do Puszczykowa).

1959 – 1 grudzień – przemianowano linię 63 na 81

1966 – październik – uruchomiono linię 53-BIS kursującą z Dębca przez ul. Opolską do skrzyżowania ul. Kościuszki z ul. Żabikowską w Luboniu.

1968 – 4 luty – uruchomiona została linia pospieszna C kursująca z ul. Składowej przez ul. Marchlewskiego (ob. Królowej Jadwigi), Bema (ob. Droga Dębińska), Czechosłowacka, Łozowa, Armii Poznań do Lasku. W tym samym dniu wydłużono linię 81 do Puszczykówka.

1972 – 1 luty – wydłużona została trasa linii C do dworca PKP w Poznaniu (dojazd przez pl. Mickiewicza i ul. Dworcową) – w późniejszym czasie znów została skrócona do ul. Składowej

1973 – 1 czerwiec – zmieniono oznaczenie linii podmiejskich. Linię 81 przemianowano na 101

1973 – 1 grudzień – uruchomiono nową linię 79 kursującą z Górczyna ul. Czechosłowacką, Opolską do ul. Żabikowskiej (narożnik ul. Kościuszki). Wcześniej istniała także linia 53-BIS, która kursowała z Dębca do skrzyżowania ul. Kościuszki z Żabikowską

1976 – 13 wrzesień – wydłużono linię 101 do nowego szpitala usytuowanego w Niwce

1977 – 16 marzec – wydłużono linie 53 i 56 z pl. Bojanowskiego do nowej pętli przy skrzyżowaniu ul. Poniatowskiego z ul. Armii Czerwonej (ob. 11 Listopada)

1977 – 16 listopada – uruchomiono nową linię podmiejską z Górczyna przez ul. Bojanowską, Leszczyńską, Nowotki, Luboń ul. Żabikowską, Powstańców Wlkp, Kościuszki, Wschodnią, Fabryczną, Dworcową do dworca PKP w Luboniu.

1979 – 8 marzec – utworzono nową linię autobusową kursującą z Górczyna przez ul. Czechosłowacką, Opolską, Luboń ul. Żabikowską, ul. Jana III Sobieskiego do nowej pętli usytuowanej przy ul. Krętej w luboniu

1979 – 14 maja – ponownie wydłużono linię C do dworca PKP w Poznaniu

1981 – 1 wrzesień – zawieszono linię 115

1982 – 15 październik – wznowiono linię 115 (bez zmiany trasy)

1983 – 1 luty – zmieniono oznaczenie linii C na 121

1985 rok - Ikarus   280 (1755) na linii 121 - przy dworcu PKP w Poznaniu

fot. Przemysław Adamski
(zdjęci pochodzi ze strony: www.mpk.poznan.prv.pl )

1984 – 1 styczeń – wydłużono linię 79 do os. Kopernika w Poznaniu (kursowała ul. Promienistą, Ściegiennego, Zgoda, Czechosłowacką i dalej po swojej starej trasie)

1984 – 11 październik – przesunięto pętlę linii 79 w Luboniu do skrzyżowania ul. Fabrycznej z ul. Jana III Sobieskiego

1985 – 5 sierpeiń – na terenie Lubonia linia stała się linią okrężną – jadąc od ul. Opolskiej kurs były wykonywany przez ul. Kościuszki, Poniatowskiego, Armii Czerwonej (ob. 11 Listopada), Mickiewicza, Kościuszki i dalej ul. Żabikowską  w stronę Dębca

1986 – 24 maj – wydłużono linię 79 z os. Kopernika do pętli przy zajezdni autobusowej przy ul. Kaczej

1986 – 1 sierpień – wydłużono linię 117 z Lubonia (ul. Kręta) przez Wiry do Komornik

1987 – 1 listopada – przesunięto pętlę linii 121 do dworca autobusowego rondo Rataje.

1987 – 11 listopada – ze względu na wiele skarg przesunięto przystanek początkowy linii 121
na ul. Kościuszki (Izba rzemieślnicza)

1988 – w związku z remontem nawierzchni na ul. Kościuszki przesunięto przystanek początkowy linii 121 na ul. Powstańców Wlkp. Po zakończeniu prac na ul. Kościuszki linię na prośbę mieszkańców pozostawiono przy ul. Powstańców Wlkp.

1989 – przeniesiono po raz kolejny pętlę linii 121 przed dworzec PKP w Poznaniu

1991kwiecień – zlikwidowano linię 115, a w jej miejsce utworzono linię zwykłą 79BIS kursującą z zaj. Kopanina do dw. PKP w Luboniu.

1991

  • miasto Poznań podjęło decyzję o zaprzestaniu dotowania linii podmiejskich (do tej pory przed zmianami ustrojowymi komunikacja była dotowana z funduszy wojewódzkich oraz miasta Poznania – od 1990 roku finansowaniem komunikacji powinny zająć się zająć władze gmin). W związku z bardzo wygórowaną ceną jaką MPK Poznań zaoferowało gminom stanowiącą duży odsetek budżetu gminy postanowiono utworzyć komunikację we własnym zakresie
  • 1 lipca wystartowała firma Translub Luboń, która przejęła obsługę linii MPK na terenie miasta. Linię 53 przemianowano na linię L1 (Dębiec – Opolska – Luboń Żabikowska – Luboń Kościuszki – Luboń Żabikowo), 79BIS na L2 (Górczyn – Dębiec – Opolska – Luboń Żabikowska – Luboń Sobieskiego – Luboń Dworzec PKP), 121 na L3 (Poznań Park Słowackiego – Droga Dębińska – Czechosłowacka – Dębiec – Luboń Armii Poznań – Luboń Lasek), a 79 na L4 (Górczyn – Dębiec – Opolska – Luboń Żabikowska – Luboń Sobieskiego). Dodatkowo wykonywane były kursy na linii LBIS (Górczyn – Dębiec – Opolska – Luboń Żabikowska – Luboń Sobieskiego). Obsługa linii 56 pozostała w rękach MPK Poznań (Górczyn – Kotowo - Luboń Poniatowskiego –Luboń Żabikowo)
  • do obsługi linii zakupiono 5 nowych Jelczy PR-110M. Resztę wozów zostało przekazanych z MPK w Poznaniu.
  • w listpadzie 1991 roku wydłużono linię L4 z pętli przy ul. Sobieskiego do pętli przy ul. Krętej

1992

  • w lipcu na okres próbny wprowadzono dwie nowe linie okrężne LA (Górczyn – Dębiec – Opolska – Luboń Powstańców Wlkp. – Luboń Streicha – Luboń PKP – Luboń Fabryczna – Luboń Wojska Polskiego – Luboń Żabikowo – Luboń Poniatowskiego –Luboń Kościuszki – Luboń Żabikowska – Opolska - Dębiec – Górczyn) i LB wykonująca przejazd w przeciwną stronę (od ul. Kościuszki do ul. Powstańców Wlkp). Po wprowadzeniu w/w linii zlikwidowano linię L2 oraz linię LBIS. Po okresie próbnym linię od 1 września wprowadzono na stałe do rozkładów jazdy.
  • Zakupiono dwa autobusy: Jelcz PR-110 #19 oraz Jelcz 120M #20

1993

  • w połowie marca firma M-Bus z Lubonia uruchomiła prywatną linię mikrobusową. Kursy wykonywane były z pętli przy ul. Sobieskiego ul. Żabikowską, Powstańców Wlkp., Armii Poznań, Dębiec, Dolną Wildę do hotelu „Poznań”. Kursy były wykonywane co pół godziny.

1994

  • 1 grudnia w związku z wybudowaniem trasy w ciągu ul. Dolna Wilda zmieniono przebieg linii L3. Od tego zlikwidowano wjazdy w/w linii przez pętlę Dębiec, a samą linię skierowano najkrótszą drogą do Lubonia przez ul. Dolna Wilda. Kursy nadal miały swój początek przy ul. Powstańców Wlkp., a koniec był na pętli Luboń Lasek. Utworzono także nową linię L2 kursującą z pętli Dębiec przez ul. Armii Poznań do pętli Luboń Lasek.

1995

  • w styczniu zmieniono przystanek początkowy linii L3 w Poznaniu. Został przeniesiony z ul. Powstańców Wlkp. na ul. Towarową.

1997

  • w maju zakupiono Jelcza 120M #13

1998

  • zakupiono Autosana A1010M #21

1999

  • w połowie roku zakupiono pierwsze niskopodłogowe autobusy – dwa Neoplany K4016 #101 i #102
  • 1 września uruchomiono wariantowe kursy na linii L4 (oznaczone jako L4S) służące głównie uczniom szkół. Na wybranych kursach autobus jadący z Poznania skręca w ul. Powstańców Wlkp. i jedzie ul. Streicha, Kościelną, Okrzei, Pułaskiego, którą dojeżdża do ul. Żabikowskiej i jedzie ul. Sobieskiego do pętli Luboń Kręta.

2002

  • 1 lutego uruchomiono linię nocną oznaczoną LN. Autobus kursuje z Poznania (ul. Towarowa) przez: Rynek Wildecki – 28 Czerwca – Dolną Wildę – Armii Poznań – Powstańców Wlkp. – Żabikowską – Kościuszki – Poniatowskiego – Wojska Polskiego – Sobieskiego, a bieg kończy na pętli Luboń Kręta

2003

  • zakupiono nowego Solarisa Urbino 12 #103

2004

  • 1 września 2004 uruchomiono nową linię L5, kursującą z Żabikowa przez ul. Poniatowskiego, Unijną, Dębiecką, Armii Poznań aż do pętli Luboń Lasek
  • zakupiono używanego Neoplana N4016 #104

2005

  • 1 czerwca 2005 zlikwidowano z powodu braku zainteresowania wśród pasażerów linię L5, a także ograniczono kursowanie linii LN (kuruje tylko w piątek, sobote i niedzielę)

2006

  • zakupiono używanego Neoplana K4016 #105

2007

  • Od 1 października 2007 niektóre kursy linii L4 skierowano przez market Factory Outlet w Luboniu (kursy wykonywane są ul. Dębiecką)
  • zakupiono 4 używane autobusy: Volvo B10L-SN12 #106, Neoplana N4014 #107, Neoplana N4016 #108 oraz Neoplana N4011 #109

2008         

  • 1 września 2008 zmienił się nieznacznie przebieg linii L3. Związane jest to z polityką prowadzoną przez UM w Poznaniu. Linia ta stała się okrężna (bez oficjalnej pętli w Poznaniu). Dotychczasową pętlę na ul. Towarowej zamieniono na zwykły przystanek, który został przeniesiony na ul. Składową.
  • zakupiono trzy używane autobusy: dwa Neoplany N4016 #110, #111 oraz MANa NL202 #112

2009

  • 1 marca 2009 została uruchomiona nowa linia okólna LC (Dębiec, ul. Opolską Factory Outlet, Armii Poznań, Luboń Lasek,  Luboń ul. Kręta, Luboń Sobieskiego, Luboń 11 Listopada, Luboń Żabikowo, Poznań Auchan, Luboń Kościuszki aż do pętli na Dębcu. Od tego dnia linia L2 kursuje tylko w dni robocze, a w soboty i niedziele wjazdy na Dębiec wykonuje linia L3
  • zakupiono dwa używane autobusy: Neoplana N4016 #113 oraz Neoplana N4416 #114. Pod koniec roku wycofano z eksploatacji ostatniego Jelcza M11

2010

  • zakupiono dwa używane MANy NL262 #115 i #116 oraz dwa Neoplany N4016 #117 i #118
  • od 1 lipca na liniach L2 i L3 zaczęła obowiązywać taryfa ZTM w Poznaniu. Linię L2 przekształcono w linię 602, a linię L3 w 603. Zlikwidowane zostały kursy linii L3 w niedziele. Dodatkowo Translub Luboń przejął obsługę linii 101 i 621, która została połączona w jedną linię 651. Zmianie uległa tez lokalizacja pętli autobusowej w Nowym Dymaczewie (obecnie znajduje się przy klubie). 
  • Od 6 października uruchomiona została nowa linia autobusowa w gminie Mosina, która otrzymała numer 691. Kursy są wykonywane z Mosiny przez Krosno do Drużyny, a wariantowo również do Borkowic. Obsługa linii na zlecenie ZTM w Poznaniu powierzona została Translub Luboń.

2011

  • 1 lutego zmieniono przewoźnika na linii 691 – został nim Kombus Kórnik
  • na początku roku zakupiono cztery używane MANy NL202
  • 1 października na wszystkich liniach obsługiwanych przez Translub Luboń zaczęła obowiązywać taryfa ZTM w Poznaniu. Linię L1 przemianowano w linię 611. W ramach linii 611 od 1 października wykonywane są wariantowe kursy do Auchan Sycowska. Linię L4 przenumerowano na 614 i wszystkie kursy skierowano po trasie kursów szkolnych tj. przez ulice Wojska Polskiego, Streicha, Kościelną, Okrzei, Pułaskiego. Całkowitej likwidacji uległy linie okrężne LA, LB i LC. Utworzono również zupełnie nową linię 610 (Górczyn – Głogowska – Żabikowo – Traugutta – Wojska Polskiego – Fabryczna – Dworcowa – Streicha – Powstańców Wielkopolskich – Dębiecka – 28 Czerwca – Dębiec). Zmieniono również na terenie Poznania przebieg linii 603, która skierowano do pl. Bernardyńskiego przez ulicę Łozową i Czechosłowacką (przebieg linii identyczny z linią 76). Linia LN została zastąpiona przez linię 243 (obsługiwana przez MPK Poznań) kursującą z dworca głównego PKP w Poznaniu przez Wierzbięcice, 28 Czerwca i os. Debina. Kursy do Lubonia są wykonywane co godzinę we wszystkie dni tygodnia. Na terenie Lubonia pozostawiono taką samą trasę przejazdu jaką miała linia LN – jedyna zmiana dotyczy dojazdu do ul. Powstańców Wlkp, który jest teraz wykonywane przez ul. Dębiecką i Niepodległości.
  • w listopadzie zakupiono jednego MANa NL202 oraz dwa MANy NL223
  • w grudniu na bazę przybyły pierwsze dwa z sześciu zakupionych Solarisów Urbino 12 III

2012

  • w czerwcu na liniach pojawiły się kolejne 4 Solarisy Urbino 12 III

2013

  • 15 kwietnia na zlecenie Factory Outlet Translub uruchomił linię bezpłatną nr 630 kursującą z Factory Outlet przez ul. Dębiecką, Żabikowską, Leszczyńską, Ostatnią, Głogowską, Ściegiennego, Arciszewskiego, Reymonta, Bukowską, Niepodległości, Królowej Jadwigi, Zamenhofa, Hetmańską, Rolną, Czechosłowacką, Łozową, 28 Czerwca, Dębiecką. Do obsługi linii zakupiono MANa NL263.
  • od grudnia zmieniono numerację taborową zgodnie z systemem aglomeracyjnym (60xx-62xx)

2014

  • 1 października uruchomiona została na 3-miesięczny okres testowy nowa linia nr 601, która skierowana została z pętli Dębiec przez ulicę Armii Poznań, pętlę Luboń Lasek, Dworcową, Walki Młodych, Sobieskiego, Targową, Buczka, Poprzeczną, 11 Listopada do pętli Luboń Żabikowo. Wybrane kursy zostały także skierowane przez ulicę R. Maya do zakładów chemicznych Luvena. W tym samym dniu, także na 3-miesięczny okres testowy, wyznaczone kursy linii nr 614 skierowane zostały przez ulicę Kwiatową, Polną i Krętą.

Dane pochodzą z opracowania Witolda Karpowicza, gazety "Wieści Lubońskie", "Z życia MPK" oraz z danych własnych (w razie zauważenia błędów, proszę o kontakt mailowy)

Kontakt z autorem: pozbus[malpa]interia.pl     | |     GG: Mój status 1978892
Jakiekolwiek wykorzystywanie zamieszczonych tutaj zdjęć i materiałów bez zgody autorów jest ZABRONIONE!