PRZEWOŹNICY / WIRAŻ-BUS SWARZĘDZ / HISTORIA

01.07.1991 - 31.12.2011

1928 – w okresie przedwojennym przewozy pomiędzy Swarzędzem a Poznaniem prowadziła firma, której współwłaścicielem  był Tadeusz Staniewski (burmistrz Swarzędza). Przewozy były wykonywane autobusem marki FORD.

1960 – 1 grudzień – Uruchomione zostało pierwsze połączenie do Swarzędza kursujące z ul. Wierzbowej przez Most Rocha, Śródkę, os. Warszawskie, Antoninek, do rynku w Swarzędzu. Linii przydzielono numer 84.

1973 – 1 czerwiec – w związku z likwidacją ostatnich połączeń trolejbusowych, których numery zaczynały się od 100 i w celu zwiększenia zakresu linii miejskich nastąpiło przenumerowanie obecnych linii podmiejskich z przedziału 81-88 na przedział powyżej 100. Linię 84 przenumerowano na 104. W tym okresie w związku z budową trasy E-8 wytyczony został objazd dla linii 104 przez ul. Zawady, Główną, Gnieźnieńską, Bogucin, Ligowiec, Kobylnicę, Gruszczyn aż do Swarzędza.

1974 – 8 czerwiec – zakończona została budowa trasy E-8 – linia 104 wróciła na swoją stałą trasę przez ul. Warszawską i Antoninek. Mieszkańcy Bogucina, Kobylnicy i Gruszczyna zdążyli się jednak przyzwyczaić do kursującego przez ich wsie autobusu. Władze przedsiębiorstwa podjęły decyzję o uruchomieniu tam nowej linii.

1974 – 10 czerwiec – na prośbę mieszkańców Kobylnicy i Gruszczyna otwarto nową linię 112, która w początkowym okresie kursowała z ul. Mogileńskiej przez wiadukt Antoninek, Bogucin, Ligowiec, Kobylnicę, Gruszczyn aż do rynku w Swarzędzu.

1974 – 23 lipiec – skrócona została trasa przejazdu linii 112. Pętlę początkową przeniesiono na ul. Główną (na wysokości ul. Wiejskiej)

1975 – 23 styczeń – na trasie linii 104 przywrócono funkcjonowanie przystanku autobusowego przy Skansenie Pszczelarskim w Swarzędzu

1977 – 5 czerwiec – zlikwidowany został przystanek na ul. Wierzbowej w Poznaniu. Przystanek początkowy linii 104 przeniesiono na ul. Grochowe Łąki skąd jechała przez most Chrobrego i Śródkę w stronę Swarzędza. Wybór pętli na Grochowych łąkach był spowodowane otwarciem trasy tramwajowej przez Małe Garbary oraz likwidacją pętli tramwajowej przy ul. Grochowe Łąki

1978 – 10 czerwca – otwarty został pierwszy w Poznaniu dworzec autobusowy przy dworcu PKP Poznań Garbary. Linia 104 została przedłużona właśnie do tego dworca.

Tablica Linia 104 MPK Poznań

1983 – 1 kwietnia – w związku z rozbudową nowych osiedli w północnej części Swarzędza linię 104 skierowano ul. Polną oraz Cieszkowskiego do os. Czwartaków (linia przestała kursować na rynek w Swarzędzu). W późniejszym okresie wydłużono linię aż do os. Kościuszkowców. W późniejszym okresie skierowano również wszystkie kursy linii 112 przez os. Czwartaków
 
1983 – 10 grudnia – uruchomiona została nowa linia kursująca z r. Rataje w Poznaniu kursująca przez ul. Warszawską, Swarzędz Rynek, Zalasewo, Garby do pętli w Tulcach (przy kościele). Linii przydzielono numer 123.

1986 – w rozkładach jazdy linii 123 pojawił się nowy wariant przebiegu z rynku w Swarzędzu przez Gruszczyn, Kobylnicę, Wierzonkę aż do Karłowic/Tuczna (dokładna data uruchomienia tego wariantu nie jest znana)

1987 – 22 sierpnia – tego dnia nastąpiło uroczyste otwarcie nowego dworca autobusowego położonego przy rondzie Śródka. Przeniesiono tam przystanki wszystkich linii autobusowych kursujących do Swarzędza: 104, 112, 123

1988 – 2 lipiec – w ramach linii 112 uruchomiono wariantowe kursy ze Swarzędza przez Kobylnicę do Uzarzewa

1991

  • W okresie od 1 czerwca do 1 lipca linie komunikacji miejskiej obsługiwały jeszcze autobusy MPK Poznań, ale już pod szyldem Komunikacji Miejskiej.
  • 1 lipca jest początkiem samodzielnej komunikacji miejskiej w Swarzędzu (obsługiwanej własnym taborem). Powodem decyzji o jej utworzeniu były zbyt wysokie opłaty, jakie zaproponowało MPK Poznań za prowadzenie 3 linii kursujących do gminy Swarzędz. Istniejące do tej pory linie: 104 i 112 zostały przekształcone w linie S1 (Poznań Śródka - Swarzędz ul. Poznańska - ul. Polna - os. Kościuszkowców) i S2 (Poznań Śródka - Kobylnica - Swarzędz pl. Niezłomnych). Zmianie uległ przebieg linii 123, w której miejsce utworzono linię S3 kursującą z Tulec przez Swarzędz do Tuczna/Uzarzewa.
  • Obsługę linii powierzono Przedsiębiorstwu Wielobranżowemu "Wiraż-Bus" Sp. z o.o. Baza została zlokalizowana w siedzibie przedsiębiorstwa "Transmeble" w Garbach Wielkich przy ul. Transportowej. Do obsługi linii skierowano 10 nowych autobusów marki Jelcz PR-110 zakupionych przez gminę. Firmie zostały także przekazane autobusy z MPK Poznań (Jelcze M11), które w większości nie opuściły bram zajezdni (zostały skasowane w latach 1991-1992). Ceny biletów normalnych wynosiły: na linie S1 i S2 - 3400 zł, a na linię S3 - 1700 zł.
  • Od 14 września niektóre kursy linii S3 zostały skierowane przez Wierzenicę
1992
  • W związku z dużą ilością pasażerów zostały zakupione 4 autobusy marki Ikarus 160p. Przeznaczone zostały do obsługi najbardziej obciążonej linii S1.
  • 4 maja utworzona została nowa linia S4 kursująca z ronda Śródka przez pl. Niezłomnych w Swarzędzu do Tulec. Zmianie uległ także przebieg linii S3, której przystanek początkowy został przeniesiony na pl. Niezłomnych w Swarzędzu, a końcowy do Wierzonki (wariantowo do Karłowic, a w okresie letnim do Tuczna)
  • We wrześniu uruchomiono linię S5 kursującą z ronda Śródka przez pl. Niezłomnych w Swarzędzu do nowopowstającego os. Raczyńskiego.
  • W grudniu część kursów linii S4 zostało skierowanych przez os. Raczyńskiego.
1994
  • W związku z otwarciem centrum handlowego ETC, w maju utworzoną nową linię S6 kursującą z ronda Śródka do ETC w Jasiniu.
1995
  • W tym roku zaczęto wykonywać pierwsze kursy linii nocnej. Trasa linii nie uległa zmianie do dnia dzisiejszego (Poznań rondo Śródka - Poznań Antoninek - Kobylnica - Swarzędz os. Kościuszkowców - Swarzędz os. Raczyńskiego)
  • W 1995 roku zakupiono po odbudowie w Solcu Kujawskim 2 przegubowe autobusy marki Ikarus 280.26. Zostały one skierowane do obsługi linii S1.
1997
  • W czerwcu został zakupiony pierwszy nowoczesny autobus marki Volvo B10Ma (#027). Był to również ostatni zakup autobusu wysokopodłogowego. #027
  • Zmianie uległa trasa linii S6. Skierowana została z pl. Niezłomnych do Łowęcina
  • 3 marca zmianie uległa trasa linii S5. Została skierowana z ronda Śródka przez os. Raczyńskiego, ul. Graniczną, Kórnicką, Średzką, Polną aż do pl. Niezłomnych. Autobus linii S4 przestał wjeżdżać w dni robocze na os. Raczyńskiego.

1998
  • W tym roku nastąpiła kolejna odnowa taboru. Zakupiono trzy 12- metrowe autobusy Volvo B10L (#013, #014, #015)
1999
  • Kontynuowana jest odnowa taboru firmy. Zakupiono kolejne 2 autobusy Volvo B10L (#018 i #019). #018 #019
  • W związku z zakupami zaczęto powoli wycofywać zakupione w 1991 roku autobusy marki Jelcz PR-110
  • Wydłużona została linia S6 do Paczkowa
  • Utworzono linię S7 kursującą z dworca Śródka do ETC w Jasiniu
  • Trasa linii S7 została wydłużona do os. Kościuszkowców

2002

  • Od marca firma została wyposażona w system kontroli nad autobusami GPS
  • Od 1 lipca część kursów linii S1 w soboty i niedziele została skierowana przez os. Raczyńskiego (oznaczane były jako linia S7) 2003
  • W tym roku miały miejsce spore zmiany w układzie linii miejskich. Powodem zmian była przebudowa wiaduktu na ul. Polnej w Swarzędzu. W związku z tworzącymi się w ogromnymi korkami w okolicy przejazdu kolejowego na ul. Kórnickiej od 1 września wszystkie kursy linii S5 zostały skrócone do os. Raczyńskiego. Połączenie os. Raczyńskiego z Rynkiem i os. Kościuszkowców zapewniała wtedy linia S4 (na której wprowadzono do obsługi tych kursów dodatkowy autobus). Zmieniono także przebieg linii - z pl. Niezłomnych skierowano ją ul. Strzelecką i ul. Grudzińskiego do os. Kościuszkowców. Zreorganizowano przebieg linii S7, która kursowała z ronda Śródka przez ul. Majakowskiego, Browarną, Szumana do os. Raczyńskiego.
  • 13 października ponownie zmianie uległa trasa linii S7. Połączyła bezpośrednio rondo Śródka z centrum handlowym ETC w Jasiniu.
  • W październiku został zakupiony pierwszy pojazd z podpoznańskiej fabryki w Bolechowie - Solaris Urbino 18 (#023) #023
  • 1 grudnia zakończył się remont wiaduktu. Autobusy linii S5 i S7 powróciły na swoje stałe trasy, a kursy linii S4 z pl. Niezłomnych na os. Kościuszkowców ponownie powróciły na ul. Wrzesińską i ul. Cieszkowskiego. W rozkładzie pojawiły się wydłużone kursy linii S3 do pętli Uzarzewo Centrum.
  • Firma "Wiraż-Bus" została nagrodzona w plebiscycie "Dobre bo Polskie" "za znakomity transport mieszkańców Swarzędza"
2004
  • W związku z rozbudową dzielnicy przemysłowej Swarzędz wzdłuż ul. Rabowickiej 1 lipca część kursów linii S7 skierowano do pętli Jasin VW. Utworzona została także linia S8 kursująca z pl. Niezłomnych przez ul. Polną na pętlę Jasin VW. W jej obręb wpisano również szkolny kurs do Kruszewni jadący z Jasina przez Rabowice (powrót odbywa się ul. Średzką). Liczba kursów do Kruszewni uległa zwiększeniu już od 1 września. Uruchomiono także nowy wariant linii S4 kursujący z pl. Niezłomnych przez ul. Strzelecką do Zielińca.

  • W grudniu na pętli na os. Kościuszkowców została zamontowana tablica świetlna informująca o godzinach odjazdów autobusów.

2005
  • W marcu zakończona została eksploatacja ostatniego z zakupionych w 1991 roku Jelczy PR-110. Dzięki uprzejmości władz UMiG Swarzędz oraz PW "Wiraż-Bus" 10 września zorganizowany został dla pasjonatów komunikacji ostatni przejazd po gminie. Trasa przejazdu prowadziła po najciekawszych pętlach autobusowych usytuowanych na terenie gminy. Odwiedzono również pętlę w Tucznie, gdzie autobusy przestały kursować w 1995 roku. Zdjęcia z imprezy:
  • 1 lipca likwidacji uległ wariant linii S7 na os. Kościuszkowców (również wykonywanych w ramach linii S1 w soboty i niedziele). W zamian zwiększono liczbę kursów linii S4 na w/w pętlę.
  • września w związku z uruchomieniem nowego gimnazjum w Zalasewie uruchomiona została linia autobusowa S9. Kursuje ona w dni nauki szkolnej z os. Kościuszkowców przez ul. Polną, Średzką, Kórnicką aż do ul. Planetarnej w Zalasewie. Jest to pierwsza linia kursująca tylko w granicach miasta. Tego dnia również uruchomiono nową pętlę linii S4 w Garbach Małych.


2006

  • Od 1 lipca uruchomiono w soboty i niedziele kursy linii S3 z pl. Niezłomnych do Gortatowa.
  • W czerwcu i lipcu została wyremontowana pętla na pl. Niezłomnych. Utworzono 2 perony z możliwością podjazdu wózków inwalidzkich. Postawiono również dwie nowe wiaty przystankowe
  • Od 1 września 2 kursy linii S9 skierowano przez Gortatowo
2007
  • Został uruchomiony system wyświetlający godziny odjazdów autobusów z dworca Śródka
  • Od 3 września wszystkie kursy linii S6 zostały wydłużone do Sokolnik. Zwięszkono równiez ich ilość, a także wprowadzono kursy niedzielne. Utworzono nowy wariant linii S9 - z Kruszewni przez ul. Średzką, Kórnicką, Armii Poznań do ul. Planetarnej. Zmieniono nazwę pętli autobusowej przy bazie Wiraż-Bus w garbach z ogródków działkowych na os. Leśne. Skierowana została tam większość kurósów linii S4. Zwiększono też częstotliwość kursowania linii S5 (w szczycie kursy co 12 minut) oraz linii S2 w niedziele.

2008

  • Od 1 lipca 2 kursy linii S8 zostały skierowane przez składowisko odpadów komunalnych w Rabowicach

2009
  • Od marca w związku z wymówieniem umowy na korzystanie z pętli w Zielińcu zmieniona została trasa przejazdu linii S4 (kursy do Zielińca). Stała się linia okrężną kursującą z Rynku przez ul. Piaski, ul. Zapłocie, ul. Poznańską, Zieliniec (ul. Działkowa), ul. Strzelecką do Rynku.
  • Od 1 lipca wydłużona została trasa linii S6 do Siekierek Wielkich w gminie Kostrzyn Wielkopolski. Od tego dnia wieś Sokoliniki jest obsługiwana poprzez kieszeniowe wjazdy autobusu jadącego z kierunku Rynku.
  • pod koniec września wprowadzono nowe oznaczenie linii kursujących do Poznania. S1 -> 401 (stary numer -> nowa numeracja), S2 -> 412, S5 -> 405, S7 (kursy do Jasin ETC) -> 406, S7 (kursy do Jasin VW) -> 407 , S10N -> 400. Linie gminne mają otrzymac nowe numery pod koniec roku.

2010

  • Zakupiono używanego MANa NL202 #008. Z funduszy Uni Europejskiej zakupiono 4 Solarisy Urbino 12 III oraz 1 Solarisa Urbino 18 III
  • od 1 września do rozkładów jazdy wprowadzono już oficjalnie kursy linii S8 przez wysypisko śmieci w Rabowicach. Dodatkowo na linii S9 wprowadzono wjazdy do Rabowic (kursy do Kruszewni)

2011

  • Od 1 września likwidacji uległy wariantowe wjazdy linii 412 do pętli Janikowo Ogrodnicza (Janikowo Wieś)
  • Z funduszy Unii Europejskiej zakupiono 3 Solarisy Urbino 15 III (do eksploatacji włączone od 1 stycznia 2012)

2012

  • Od 1 stycznia obsługę komunikacji miejskiej w Swarzędzu powierzono jednostce budżetowej Urzędu Miasta i Gminy Swarzędz – Zakładowi Gospodarki Komunalnej Swarzędz, której przekazano w użytkowanie wszystkie autobusy będące własnością UMiG. Autobusy będące w użytkowaniu Wiraż-Bus Swarzędz zostały wycofane (MAN NL202, Scania N113CLL oraz Neoplan N4011). Do tej pory obsługiwane trasy nie uległy zmianie. Nie zmieniło się również miejsce zajezdni autobusowej (Garby Wielkie przy ul. Transportowej).

Dane pochodzą z opracowania Witolda Karpowicza, gazety "Prosto z Ratusza", "Tygodnika Swarzędzkiego", Z życia MPK" oraz z danych własnych (w razie zauważenia błędów, proszę o kontakt mailowy)

Kontakt z autorem: pozbus[malpa]interia.pl     | |     GG: Mój status 1978892
Jakiekolwiek wykorzystywanie zamieszczonych tutaj zdjęć i materiałów bez zgody autorów jest ZABRONIONE!